Facebook verwijdert profielen van bedrijven

Het lijkt erop dat Facebook de regels iets straker gaat hanteren betreffende profielpagina's en bedrijven. Het maken van een profiel is eenvoudig en er zijn genoeg bedrijven die een reguliere profielpagina aangemaakt hebben in plaats van een fanpagina. Bedrijven die momenteel een dergelijk profiel hebben doen er verstandig aan om snel een bedrijfspagina aan te maken anders is daar het risico van verwijdering zoals het Rotterdamse Uitburo onlangs is overkomen.

Toen het Uitburo de stap naar Facebook maakte in augustus 2009 is er gekozen om een normaal profiel aan te maken in plaats van een pagina. Dit profiel had op 11 januari 2011 nog 3015 vrienden. Echter op 17 januari was het ineens voorbij en inloggen was niet meer mogelijk omdat het gehele profiel verwijderd was. De verklaring die Facebook hiervoor gaf was dat gebruikers alleen vrienden willen zijn met 'echte' mensen en niet met bedrijven of merken wat altijd ook zo is geweest. Het Uitburo heeft echter van te voren geen waarschuwing gekregen dat dit ging gebeuren, iets wat wel op zijn plaats was geweest.

Het is echter niet mogelijk om een profiel om te zetten naar een bedrijfspagina dus bedrijven met een regulier profiel zullen een nieuwe pagina aan moeten maken als ze geen risico willen lopen. Inmiddels heeft het Rotterdamse Uitburo een nieuwe pagina.

Lees meer over: