Facebook test met Timeline, gaat verder met Collections en meer

Begin november begon Facebook met het testen van een alternatieve indeling voor de profielpagina. In de test werden berichten aan de linkerkant geplaatst in een bredere kolom en alle overige blokken zoals foto's, aan de rechterkant in een smallere kolom.

Het experiment van begin november is nu in een iets aangepaste vorm opnieuw gespot. De vernieuwde indeling maakt nog steeds deel uit van het experiment maar nu test het sociale netwerk ook een nieuwe indeling van alle onderdelen bovenaan de profielpagina. De bekende tabs zoals foto's, likes en vrienden worden in de test geplaatst als links zonder een afbeelding en de persoonlijke informatie wordt naast de profielfoto geplaatst in het witte gedeelte. De naam komt ook naast de profielfoto te staan maar deze wordt geplaatst over de grote coverfoto bovenaan de pagina. Een screenshot zie je hieronder.

facebook_profielpagina_test

Veld om berichten te plaatsen

Facebook blijft overigens ook spelen met het veld waarmeee je nieuwe berichten plaatst. Eerder dit jaar voor Thanksgiving werd de tekst in het veld al aangepast en op dit moment zien diverse gebruikers een aangepaste tekst vanwege de feestdagen. Voor de feestdagen heeft het sociale netwerk voor een groep gebruikers in het veld de vraag 'Are you doing anything special for the holidays' geplaatst. Andere gebruikers zien een andere tekst en dat is de vraag hoe het met ze gaat, 'How are you doing' gevolgd door de naam.

facebook_status

Collections

Begin oktober dook er een nieuwe feature van het sociale netwerk op genaamd Collections waarmee een test werd gestart die eind oktober werd afgerond en stopgezet.

De feature laat pagina's berichten plaatsen over producten en gebruikers kunnen deze vervolgens opslaan. Deze berichten zijn vergelijkbaar met fotoalbums maar dan met een aantal specifieke opties voor retailers, door bijvoorbeeld op een foto te gaan staan komt er een kaart met meer informatie over het betreffende product in beeld en er zijn buttons om het product toe te voegen aan een wensenlijstje. Opgeslagen producten worden in een apart blok op de profielpagina getoond waarvan je ook een screenshot hieronder ziet.

Facebook heeft nu besloten om weer verder te gaan met het experimenten met Collections waarbij er onder andere wordt gekeken naar wat de beste woorden zijn voor de knoppen. Deze test heeft eveneens een einddatum maar het is niet duidelijk wanneer dit zal zijn. De feature is overigens niet te zien in de mobiele applicaties van het netwerk.

facebook_collections

facebook_collections_timeline

Pagina's ontdekken

Dan als laatste voerde Facebook begin oktober een nieuw onderdeel 'Pagina's ontdekken' door. Te bereiken via het menu aan de linkerkant toont het onderdeel een overzicht van pagina's die mogelijk interessant zijn om te volgen. Hoewel de originele pagina nog wel bestaat wordt er nu via het menu item aan de linkerkant een andere pagina geopend met een simpelere versie van aanbevolen pagina's. Na het openen van de pagina staat er bovenaan een zoekveld om pagina's op te zoeken en eronder staan dan diverse suggesties voor pagina's die mogelijk interessant zijn om te volgen met bij elke pagina een Like knop. Aan de rechterkant zie je een overzicht van de laatste pagina-uitnodigingen.

facebook_paginas_ontdekken

Lees meer over: ,