Facebook test met aanbevolen aanbiedingen en Facebook Gifts

Facebook OffersAfgelopen maand dook een experiment van Facebook betreffende het tonen van aanbiedingen in het nieuwsoverzicht. Het ging om een experiment waarin een tweede knop bij aanbiedingen was te zien om als gebruiker een herinnering te ontvangen voordat de aanbieding af zal lopen in plaats van het direct claimen. Aanvullend op dit bericht blijkt het sociale netwerk nu te testen met het tonen van extra aanbiedingen op een nieuwe pagina waar alle geclaimde aanbiedingen staan. Op de pagina die te bereiken is via een menu item links hebben de aanbiedingen grotere afbeeldingen en bij elke aanbieding staat een knop om direct te gaan shoppen en een knop om de aanbieding te delen met vrienden.

Op de nieuwe pagina staat zoals hieronder in de screenshot is te zien een blok met aanbevolen aanbiedingen van andere bedrijven. Bij elke aanbieding ook hier een knop om direc te gaan shoppen en een knop om een herrienering te krijgen voordat de aanbieding eindigt. Het is aan de beheerder van de pagina om een gebruiker te mailen of een notificatie te sturen voordat een aanbieding eindigt. Beheerders van pagina's mogen maximaal één notificatie sturen naar gebruikers die hebben aangegeven een herinnering te willen ontvangen. Naast de nieuwe pagina en het experiment met aanbevolen aanbiedingen heeft Facebook tevens een nieuw icoon doorgevoerd voor Facebook Offers.

facebook_aanbiedingen_overzicht

Facebook Gifts

Ondertussen lopen er andere experimenten betreffende Facebook Gifts, alleen beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten. Als eerste geeft het sociale netwerk sommige gebruikers een korting van 4 dollar op de aanschaf van een cadeau voor een vriend. De korting wordt getoond onder een verjaardag die wordt geplaatst naast het nieuwsoverzicht aan de rechterkant en gezien het feit dat sommige cadeaus maar een aantal dollar kosten is deze 4 dollar goed voor een korting van maximaal 80 procent.

facebook_gifsts_experiment

Een ander experiment toont een knop om een cadeau aan te schaffen in het nieuwsoverzicht nadat een gebruiker goed nieuws heeft gedeeld in een bericht. Het sociale netwerk heeft aangegeven dat de knop wordt geplaatst op basis van bepaalde sleutelwoorden. Ondertussen zijn er ook berichten dat Facebook Gifts nog niet het succes is zoals aanvankelijk werd verwacht en gehoopt. Uit een recent onderzoek kwam naar voren dat er in het vierde kwartaal van afgelopen jaar 667.000 cadeaus zijn aangeschaft.

facebook_gifsts_experiment_knop

Lees meer over: ,