Facebook test knop om bericht te plaatsen en andere experimenten

Een aantal nieuwe experimenten van Facebook zijn gespot. Als eerste experimenteert het sociale netwerk momenteel met een nieuwe knop bovenin de blauwe balk om een nieuw bericht te plaatsen. De nieuwe knop staat zoals te zien is in de screenshot hieronder direct naast de gebruikersnaam en hiermee kan er op elk gewenst moment een nieuw bericht geplaatst worden, ongeacht waar je bent op het sociale netwerk. Het klikken op de knop opent een popup met alle opties die je normaal ook hebt zoals het toevoegen van foto's en video's, het toevoegen van een locatie en het bepalen wie het bericht mag zien. Op dit moment heeft Twitter een vergelijkbare knop bovenin staan om op elk gewenst moment een nieuw bericht te kunnen plaatsen en ook Google+ heeft al langer deze mogelijkheid.

facebook_knop_bericht_plaatsen

Chatfunctie

Een ander vrij klein experiment gespot door enkele gebruikers heeft betrekking op de chatfunctie van Facebook. In plaats van het simpelweg onder elkaar plaatsen van berichten zoals nu het geval is wordt er getest met tekstballonnen waardoor de chatfunctie meer lijkt op bijvoorbeeld Facebook Messenger. Een screenshot van de chat hieronder.

facebook_chatfunctie

Games

Niet direct een experiment is de toevoeging van een nieuw blok aan de recent vernieuwde timeline speciaal voor games. Aan de profielpagina en aan de 'About' pagina zal een nieuw blok worden toegevoegd met spellen die werden gespeeld op het sociale netwerk in de afgelopen 28 dagen, ook worden gelikte spellen aan het overzicht met spellen toegevoegd. Op dezelfde manier worden nu al films, muziek, boeken en series getoond.

facebook_timeline_games

Aanbevolen aanbiedingen

In de mobiele applicatie test Facebook momenteel met een knop 'Remind me' bij aanbevolen aanbiedingen in plaats van alleen een knop om een aanbieding te claimen. Met de knop kun je als gebruiker aangeven een herinnering te willen ontvangen voordat de aanbieding af zal lopen op een later moment. Dit kan een goede toevoeging zijn omdat veel gebruikers niet direct iets willen kopen met hun mobiele telefoon. Een winkelier mag zelf bepalen wanneer een herinnering naar gebruikers wordt gestuurd, dit mag één keer.

facebook_offers_mobiel

Pagina's

Dan een experiment gespot door beheerders van pagina's op het sociale netwerk. In het veld om een nieuw bericht te plaatsen wordt de regel 'What have you been up to?' geplaatst gevolgd door de naam van de pagina, het klikken in het veld zorgt er vervolgens voor dat er automatisch een link wordt toegevoegd naar de homepage van de betreffende website. Dit kan irritant zijn in het geval dat je een link naar een andere pagina wilt toevoegen, in dit geval dien je de automatisch toegevoegde link eerst weer te verwijderen.

facebook_pagina_update

Lees meer over: ,