Facebook stopt met Sponsored Stories

Facebook stopt met Sponsored Stories

De advertenties op Facebook gebaseerd op activiteiten van vrienden zullen gaan verdwijnen zo is aangekondigd door het sociale netwerk. Bijvoorbeeld als een vriend een pagina van een bedrijf heeft geliked dat kan het zijn dat je een advertentie ziet van het betreffende bedrijf met hierbij de naam en foto van de vriend. Deze sponsored stories liggen al sinds de introductie een aantal jaar geleden onder vuur vanwege het feit dat namen en foto's van gebruikers worden gebruikt in de advertenties zonder dat hier toestemming voor wordt gevraagd. De advertenties zullen vanaf 9 april niet meer worden getoond op Facebook, tot die tijd kunnen adverteerders hier nog gebruik van maken.

Vanwege deze advertenties werd Facebook al snel na de introductie voor de rechter gesleept vanwege het ontbreken van toestemming voor het gebruik van namen en profielfoto's, dit kwam uiteindelijk tot een schikking van 20 miljoen dollar. Het is wel zo dat dankzij nieuwe advertentievormen activiteiten van gebruikers een rol blijven spelen.

Opvallend is dat Google vorig jaar in oktober aankondigde juist namen en profielfoto's te gaan gebruiken in advertenties vergelijkbaar met de sponsored stories van Facebook. Het is wel zo dat Google een mogelijkheid geeft aan gebruikers om zich uit te schrijven. Meer over de diverse wijzigingen die Facebook per 9 april zal gaan doorvoeren lees je hier.

Lees meer over: