Facebook schakelt pr-bureau in om Google zwart te maken

De concurrentiestrijd tussen Facebook en Google begint bijzondere vormen aan te nemen nu blijkt dat het sociale netwerk een pr-bureau heeft ingeschakeld om een negatieve campagne te beginnen tegen Google. Diverse journalisten en bloggers zijn gevraagd door een pr-bureau om negatieve verhalen te plaatsen die gingen over het schenden van de privacy door Google. Het bureau dat ingeschakeld is door Facebook is Burson-Marsteller. Echter omdat het bedrijf al jaren werkzaam is voor Microsoft in de Verenigde Staten waren de geruchten eerst dat Microsoft achter de campagne zou zitten.

Onderzoek

In eerste instantie werd de invloedrijke blogger Christopher Soghoian benaderd maar na het nodige e-mailverkeer tussen de blogger en het bedrijf weigerde hij het bericht te plaatsen. Toen de blogger vroeg wie de opdrachtgever was gaf Burson-Marsteller niet thuis waarna de blogger besloot om de mailwisseling online te plaatsen.

Naar aanleiding van deze mailwisseling besloot Dan Lyons, bedenker van “Fake Steve Jobs” en journalist van Newsweek het hele verhaal op te pakken om te proberen te achterhalen welk bedrijf opdracht had gegeven aan het pr-bureau. Toen eenmaal bleek dat Facebook de opdrachtgever was confronteerde hij het sociale netwerk hiermee en een woordvoerder kon dan ook niet veel anders meer doen dan toegeven.

Redenen

Facebook heeft twee redenen gegeven voor de actie. Het vindt dat Google dingen doet met social networking die op zijn minst vragen oproepen over privacy. Daarnaast vindt het sociale netwerk het niet goed dat Google de informatie van Facebook-gebruikers wil ophalen voor het gebruik in zijn eigen sociale netwerk. De hele campagne lijkt zich nu tegen Facebook te keren dat door het hele verhaal nogal angstig overkomt.

Lees meer over: ,