Facebook is een sociaal netwerk van het verleden

Facebook is een sociaal netwerk van het verleden, althans volgens Bradley Horowitz, vice president social products bij Google. Bradley Horowitz nam de tijd om in een interview uit te halen naar de grote concurrent. Hij gaf aan dat Facebook vooral gebruikers aan het wegjagen is vanwege de vele advertenties die tegenwoordig te pas en te onpas worden geplaatst door Facebook wat nadelig is voor de gebruikerservaring.

Horowitz gebruikte het volgende voorbeeld, "I'm trying to communicate in that space of social connection. It doesn't matter if I 'like' the sandwich, it doesn't matter if it's personalized with my favorite mustard; that is the wrong time to try and dangle it in front of me. There is a time and place for sandwiches. It's called lunch at a restaurant."

Advertenties worden door Facebook dus getoond ongeacht of ze relevant zijn echter is het volgens de grote baas van Google+ veel nuttiger en veel minder irritant als er op een subtiele manier aanbevelingen worden getoond die te maken hebben met hetgeen waar de gebruiker op dat moment mee bezig is. Je zoekt bijvoorbeeld naar een magnetron en je ziet daarna welke magnetron wordt aanbevolen door Google+ contacten. Deze aanbevelingen van vertrouwde mensen zijn erg waardevol voor gebruikers. Verder valt hij ook over het feit dat het sociale netwerk advertenties plaatst in het nieuwsoverzicht, een locatie waar advertenties niet thuis horen en waardoor gebruikers gefrustreerd raken.

Om dit moment is er voor Google nog geen noodzaak om advertenties in Google+ te tonen terwijl dit voor Facebook wel het geval is. Het volledige interview bekijk je hieronder.

Lees meer over: , ,