Facebook: Grotere foto’s, einde Deals en 1 biljoen pageviews

Foto's zijn een belangrijke onderdeel van Facebook. Met dagelijks meer dan 250 miljoen nieuwe foto's die geüpload worden is het delen van foto's een populaire activiteit op het sociale netwerk. Daarom is het tijd voor enkele verbeteringen. Als eerste worden de foto's nu groter getoond. Was voorheen de maximale breedte van een foto 720 pixels is dit nu 960 pixels. Dit geldt voor zowel nieuwe foto's maar ook voor eerder geüploade foto's.

Aanvullend daarop is de photo viewer vernieuwd zoals die eerder dit jaar werd gespot. De viewer is nu voorzien van een witte achtergrond in plaats van zwart om de focus meer te leggen op de foto en de advertenties zijn niet meer te zien. De reacties worden links geplaatst en de opties, zoals het downloaden van een foto staan nu aan de rechterkant.

Als laatste betreffende de foto's laden deze nu twee keer zo snel als voorheen. De wijzigingen worden in de komende dagen voor alle gebruikers uitgerold.

Daily Deals

Slechts vier maanden na de introductie gaat Facebook stoppen met Daily Deals. Deals werd aanvankelijk gelanceerd in vijf grote steden (Atlanta, Austin, Dallas, San Diego en San Francisco) in de Verengde Staten en was het antwoord van het sociale netwerk op kortingswebsites Groupon en LivingSocial. De Check-in Deals blijven wel bestaan.

"After testing deals for four months, we’ve decided to end our deals product in the coming weeks. We think there is a lot of power in a social approach to driving people into local businesses. We remain committed to building products to help local businesses connect with people, like ads, pages, sponsored stories, and check-in deals. We’ve learned a lot from our test and we’ll continue to evaluate how to best serve local businesses".

1 biljoen pageviews

De afgelopen maand heeft Facebook 1 biljoen pageviews bereikt zo blijkt uit nieuwe cijfers van DoubleClick / Google. Het sociale netwerk staat bovenaan de lijst met 870 miljoen unieke bezoekers. Op de tweede plaats staat videowebsite YouTube, goed voor 790 miljoen unieke bezoekers en 100 miljard pageviews. De lijst van Google bekijk je hier.

Naast de 1 biljoen pageviews bleek deze week uit een bericht van comScore dat het sociale netwerk nu in de top 3 staat van grootste videowebsites in de Verenigde Staten met 51 miljoen kijkers. YouTube staat op de eerste plaats met 158 miljoen kijkers gevolgd door Vevo met 62 miljoen kijkers. Microsoft staat net achter Facebook met 49 miljoen.

Lees meer over: