Facebook gaat de strijd aan met valse likes

Facebook gaat de strijd aan met nep-likes want het is belangrijk voor zowel gebruikers als merken op het sociale netwerk dat likes alleen van echte personen afkomstig zijn. Zodra een gebruiker een pagina liked dan wil Facebook er zeker van zijn dat diegene ook daadwerkelijk is geïnteresseerd in updates van de betreffende pagina. Met deze gedachte heeft het sociale netwerk het geautomatiseerde systeem om likes van pagina's die zijn verkregen in strijd met de algemene voorwaarden ongedaan te maken verscherpt.

Facebook zegt dat het systeem gemiddeld 1 procent van alle likes die een pagina heeft zal verwijderen, het gaat dan om gekochte likes en likes verkregen via malware, nepaccounts, en gebruikers die misleid zijn. Er wordt tevens nog even toegevoegd dat het sociale netwerk het nooit toestaat dat likes worden verkocht of gekocht en dat het belangrijk is dat gebruikers alleen koppelen met pagina's waarvan ze berichten echt willen ontvangen.

Onderzoek BBC

In juli was er nog een onderzoek van de BBC waaruit bleek dat bedrijven steeds vaker likes krijgen uit landen waar bedrijven niet specifiek op zijn gericht. Er werden tevens een hoop nepaccounts gevonden waarvan sommige tot 5000 pagina's hadden geliked. De conclusie van de BBC was dan ook dat deze likes via nepaccounts niet bijzonder veel waarde hebben en dat daardoor de waarde van advertenties onderuit gehaald wordt.

Lees meer over: