Facebook advertentie om te wijzen op gezichtsherkenningsfunctie

Het komt niet vaak voor dat Facebook een advertentie plaatst met daarin een link naar de privacyinstellingen. Het sociale netwerk heeft er nu voor gekozen om direct onder het blokje 'Geplande evenementen', alleen te zien als je bent ingelogd een advertentie te plaatsen die te maken heeft met de recent geïntroduceerde gezichtsherkenningsfunctie.

Deze functionaliteit werd eerder deze maand stilletjes wereldwijd uitgerold en zorgde voor de nodige ophef. De functie maakt gebruik van een vergelijking van foto's waarin je bent getagd om voor te stellen dat vrienden je in andere foto's taggen.

Advertentie

Met deze advertentie lijkt het sociale netwerk gebruikers er op te willen wijzen dat deze nieuwe functie bestaat. De advertentie heeft als titel 'Foto's zijn leuker met vrienden' en vervolgt met de tekst 'Tag suggesties helpt je om je vrienden te taggen en om te kijken wanneer er foto's van jou zijn gepost. Bekijk je privacyinstellingen'. Hierbij wordt er dan niet gerept over het feit dat deze functie is gebaseerd op het herkennen van gezichten en er wordt ook niets gezegd over het feit dat deze functie standaard staat ingeschakeld.

Na het klikken op de link opent de pagina met instellingen waar je vervolgens deze functie kunt uitschakelen. Zoek hier op de pagina onder de kop 'Dingen die anderen delen' de vermelding 'Stel foto's van mij voor aan vrienden' op en klik hier op de knop 'Instellingen bewerken'. In het venster dat opent is deze optie dan uit te schakelen.

Lees meer over: