Eyetracking onderzoek Facebook Timeline

Mashable heeft in samenwerking met EyeTrackShop een eyetracking onderzoek uitgevoerd om te bekijken hoe de nieuwe Timeline voor Facebook pagina's wordt gezien door gebruikers. Aan het onderzoek deden in totaal 30 personen mee.

Duidelijk uit het onderzoek komt naar voren dat de grote coverfoto logischerwijs de meeste aandacht trekt, met de oude opzet trokken de berichten de meeste aandacht. De foto bovenaan de pagina werd gezien door alle testpersonen gemiddeld binnen 0.5 seconde of minder. Ongeveer 65 tot 92 procent van de testpersonen zag de profielfoto. Advertenties aan de rechterkant naast de pagina werden gezien door 30 tot 40 procent van de testpersonen waar dit met de oude opzet van de pagina's nog lag op meer dan 80 procent.

De daadwerkelijke content op de pagina werd als laatste bekeken na de navigatie, advertenties en andere onderdelen. Het blokje met Likes en applicaties kreeg doordat dit nu een prominente plaats heeft gekregen uiteraard meer aandacht dan voorheen. Als voorbeeld wordt het aantal likes van 'Good Morning America' gegeven. Voorheen werden de 585.000 likes haast volledig genegeerd en nu krijgt dit blokje meer aandacht.

Lees meer over: