Het verhaal achter het Doctor Who Google logo (Whodle)

Het verhaal achter het Doctor Who Google logo (Whodle)

Gisteren verscheen er op de homepage van Google een interactief spel ter ere van de vijftigste verjaardag van de Britse sciencefictionserie Doctor Who. De eerste aflevering van de serie werd op 23 november 1963 uitgezonden en de laatste aflevering werd uitgezonden in 1989, hiermee werd Doctor Who de langstlopende sciencefictionserie.

In het spel is het de bedoeling om de zes gestolen letters van Google terug te vinden door de vijf verschillende logo's uit te spelen. De tijd die het je kost om een level uit te spelen wordt opgeslagen en aan het einde zie je de totale tijd waarna je eventueel direct weer opnieuw kunt beginnen. Tevens kun je de behaalde tijd delen op diverse sociale netwerken en opmerkelijk is dat Google ervoor heeft gekozen om niet alleen sociaal netwerk Google+ te plaatsen maar het ook mogelijk te maken om je tijd te delen op Twitter en Facebook.

Het verhaal achter het spel

Enkele maanden geleden plaatste Google een Easter Egg in Google Street View. In Londen is het namelijk mogelijk om digitaal de TARDIS te bezoeken, een ruimteschip en tijdmachine uit de serie. Meer over de Easter Egg lees je op deze pagina. Al snel nadat deze Easter Egg was ontdekt werd er een petitie gestart door een fan van de serie om Google zover te krijgen om de vijftigste verjaardag te vieren van Doctor Who met een aangepast logo. Uiteindelijk ondertekenden meer dan 4000 fans deze petitie en dit zorgde ervoor dat het team doodlers ging nadenken over het plaatsen van een mogelijk logo.

Het interactieve spel dat intern de naam 'Whodle' kreeg werd gemaakt door slechts vijf medewerkers van Google onder leiding van de Brit Matthew Cruickshank die al meer dan een jaar werkzaam is bij het bedrijf als doodler. Hij maakte eerder onder andere geanimeerd een logo ter ere van Saul Bass en een logo om het 150-jarig bestaan van de metro in Londen te vieren. Hoewel programmeurs het spel in elkaar hebben gezet was Matthew verantwoordelijk voor bepaalde animaties, het ontwerpen van karakters, etc.

doctor_who_londen

Google maakte al eerder diverse spellen maar nog niet eerder zo uitgebreid en voor Matthew Cruickshank was dit het eerste spel waar hij aan werkte. Hij kreeg de opdracht om het interactieve logo te maken toegewezen simpelweg omdat hij net als de serie Brits is.

Matthew begon met het opschrijven van de beste onderdelen uit de serie en kwam al snel uit op de verschillende dokters door de jaren heen, gevaarlijke wezens als Daleks en Cybermen en uiteraard de TARDIS. Omdat Doctor Who natuurlijk een tijdreiziger is wilde hij het gevoel van tijdreizen terug laten komen in de doodle, het was zodoende wat hem betreft dan ook geen optie om de doodle slechts uit een enkel level te laten bestaan.

Google benaderde de BBC, producent van de serie en waarschijnlijk hadden ze een statisch logo verwacht of een simpel geanimeerd logo maar Google gaf direct al aan graag een uitgebreid spel te willen creƫren. De BBC vond het een geweldig idee om een spel te gaan maken en ze gaven zelfs de originele geluidseffecten uit de serie om te gebruiken.

Werkende kopie

Het logo is zoals gebruikelijk toegevoegd aan het volledige overzicht met logo's geplaatst door Google sinds het jaar 1998. Een werkende kopie van de doodle bekijk je op deze pagina, de categorie TV, Film, Boeken en Strips waar je bijvorbeeld ook het afgelopen jaar geplaatst logo ter ere van Star Trek kunt vinden. Het volledige overzicht bekijk je hier.

___doctor-whos-50th-anniversary-6317003539218432-hp

Lees meer over: ,