Do Not Track standaard in Internet Explorer 10

Afgelopen donderdag toen Microsoft de Release Preview uitbracht van Windows 8 maakte het bedrijf tevens bekend dat vanaf nu standaard de ‘Do Not Track’ functie in Internet Explorer wordt ingeschakeld. De beslissing van Microsoft om dit te doen is echter niet in goede aarde gevallen bij adverteerders. Met de functie ingeschakeld word je als gebruiker beschermt tegen het automatisch volgen van je surfgedrag door adverteerders.

De reden voor Microsoft om nu standaard de knop in te schakelen is omdat het bedrijf van mening is dat gebruikers zelf bewust moeten kiezen om hun gegevens te delen. De verbaasde reactie van adverteerders komt echter onder andere voort uit het feit dat juist eerder dit jaar met de Amerikaanse overheid werd afgesproken dat de Do Not Track functie in browsers gerespecteerd zou worden maar niet als standaard zou gelden.

Browser Firefox was het eerst met het toevoegen van deze functionaliteit echter is hier de functie optioneel omdat Mozilla niet de beslissing voor gebruikers wil maken. Stu Ingis, van de Digital Advertising Alliance geeft aan de keuze van gebruikers te steunen maar niet een keuze die wordt gemaakt door een enkele browser of een bedrijf zoals Microsoft nu. Normaal gesproken worden er op basis van internetgedrag relevante advertenties getoond, als de Do Not Track functie is ingeschakeld zijn advertenties dus minder relevant en adverteerders zijn bang dat hierdoor advertenties minder effectief zullen zijn.