Google over de titels van zoekresultaten

In een blogbericht geplaatst door het Google webmasterteam wordt uitgelegd hoe titels van zoekresultaten worden samengesteld. Een titel van een pagina is zoals bekend belangrijk voor Google maar tegenwoordig is het zo dat in lang niet alle gevallen de daadwerkelijke titel van een pagina wordt gebruikt in de zoekresultaten.

Uniek

Het advies is altijd geweest, en nog steeds om unieke, omschrijvende titels te maken waarmee goed wordt uitgelegd waar de bewuste pagina over gaat. Google gebruikt diverse signalen om te bekijken welke titel het beste is maar tegelijkertijd is het ook zo dat de daadwerkelijke titel van een pagina niet altijd even goed past bij alle zoekopdrachten. In bepaalde gevallen zal Google daarom zelf automatisch een titel maken die volgens de zoekmachine beter aansluit op de uitgevoerde zoekopdracht en uit testen blijkt ook dat deze alternatieve titels in dat geval zorgen voor een verhoogde doorklikratio.

Geen titels

Ook worden er alternatieve titels getoond voor pagina's die helemaal geen titel hebben of waarvan de titel niet duidelijk uitlegt waar de pagina nu overgaat, 'Nieuwe pagina 1' of alleen 'Home' zijn wat dat betreft klassiekers :-). Een andere reden om een alternatieve titel te gebruiken is omdat een website op vrijwel alle pagina's gebruik maakt van dezelfde titel, vaak wordt dan de titel telkens gekopieerd en is deze overal of vrijwel overal hetzelfde. Onnodig lange, of lastig te lezen titels worden eveneens vervangen door de zoekmachine.

Meer informatie is te vinden in het helpcentrum. Eventuele problemen met titels zijn ook te vinden in Webmaster Tools door te gaan naar Diagnose en dan HTML-suggesties.

Lees meer over: ,