Campagne Shell blijkt Hoax te zijn

Misschien ben je in de afgelopen berichten tegengekomen over een bijzondere actie van Shell, op de website arcticready.com organiseert Shell, althans zo lijkt het, namelijk een wedstrijd. Het idee van de wedstrijd is in het kort dat je zelf middels de Ad Generator op de website een slogan toe kan voegen aan een van de afbeeldingen, de beste slogans worden dan volgens de omschrijving straks wereldwijd gebruikt.

Echter wie vervolgens de Ad Generator opent ziet dat deze niet beschikbaar is vanwege onderhoud, wie vervolgens kijkt naar de tot dusver geplaatste afbeeldingen ziet bijzondere slogans staan waarvan je zou mogen verwachten dat Shell deze snel zou verwijderen.

Greenpeace

Het blijkt echter geen actie te zijn van Shell maar een actie van Greenpeace zo heeft Herman Couwenbergh op Twittermania.nl opgemerkt. Greenpeace heeft namelijk de site van Shell nagemaakt en is vervolgens gestart met deze actie, met name het punt betreffende de slogans was de reden waarom veel mensen die dachten dat het om een actie van Shell ging hierover gingen Twitteren, het leek zodoende alsof de website was overgenomen door activisten. Om de actie te ondersteunen werd op het bijbehorende account op Twitter actief getwitterd door zogenaamd het Social Media Team van Shell.

Al met al wel een geslaagde actie van Greenpeace waar Shell niet erg blij mee is zo blijkt uit een recente verklaring van het bedrijf geplaatst op de Amerikaanse website.

Journalists, blog readers and YouTube viewers have recently been targeted with scams launched by organizations opposed to energy exploration in Alaska.

Journalists, blog readers and YouTube viewers have recently been targeted with scams launched by organizations opposed to energy exploration in Alaska. A contest on a mock Shell website promotes the creation of fake advertisements. A video purports to show a bungled corporate PR event at the Seattle Space Needle. And a false press release claimed that the company is considering legal action against the scam campaign.

Just in case there is any remaining doubt, Shell did not host, nor participate in an event at the Space Needle. The video does not involve Shell or any of its employees. The advertising contest is not associated with Shell, and neither is the site it’s on. And Shell did not file legal action in this matter. Our focus is on safely executing our operations.

Further, we care that people are not deceived; and in the spirit of intelligent debate on such a serious topic, we continue to offer our own (genuine) views as well as a few real facts about the challenges and opportunities of arctic exploration at www.shell.us/alaska.

Lees meer over: