Bing gebruikt naam oude zoekmachine voor aanval tegen Google

Microsoft lijkt er met zoekmachine Bing een sport van te gaan maken om de grote concurrent Google aan te vallen. Nadat recent het bedrijf kwam met de reclamecampagne Bing it On waarin de zoekmachine werd vergeleken met Google heeft Bing nu alle pijlen gericht op Google Shopping. Voor de campagne heeft Microsoft Scroogled.com opgezet waar alles uit de kast wordt getrokken om Google en Google Shopping zwart te maken, van links naar verschillende blogberichten van Google tot quotes van de twee oprichters van Google, Sergey Brin en Larry Page. Microsoft begint op de site al door aan te geven dat het motto van Google altijd 'Don't be evil' was maar dat dit veranderde op 31 mei 2012.

Rechtsboven op de website staat knoppen om vrienden op Twitter en Facebook te 'waarschuwen'. Ook wordt er gevraagd om ervaringen met Google te delen op Facebook.

Google Shopping

Bing doelt met de gehele campagne op het feit dat Google Shopping dit jaar in de Verenigde Staten over is gegaan naar een commercieel model, andere landen waaronder Nederland zullen volgend jaar gaan volgen. Waar Google van mening is dat een commerciƫle relatie verkopers zal aanmoedigen om betere en actuelere informatie aan te leveren is Bing van mening dat gebruikers worden 'gescroogled'. Volgens Bing krijgen gebruikers op deze manier lang niet altijd de meest relevante resultaten voorgeschoteld en consumenten zouden de advertenties aanzien voor normale zoekresultaten. Tevens wordt er gevraagd aan Google om te stoppen met het commerciƫle model en gebruikers eerlijke resultaten te geven. Uiteraard is volgens het bedrijf Bing het beste alternatief.

Gestolen zoekresultaten

Wat dat betreft rommelt het al langer tussen beide bedrijven. Hoewel Google niet op een vergelijkbare manier ten koste van Bing adverteert beschuldigde Google afgelopen jaar de zoekmachine van Microsoft nog wel van het automatisch stelen van zoekresultaten.

Scroogle

Detail bij het hele verhaal dat er lange tijd daadwerkelijk een zoekmachine genaamd Scroogle heeft bestaan. De zoekmachine was erop gericht om de privacy te beschermen en zodoende werden er geen IP-adressen en zoekopdrachten opgeslagen maar werden wel de zoekresultaten van Google gebruikt. Daniel Brandt lanceerde Scroogle in 2003 maar in juli dit jaar werd de zoekmachine door Brandt definitief uit de lucht gehaald mede omdat de zoekmachine steeds vaker werd geblokkeerd door Google. De zoekmachine was er in 27 verschillende talen en verwerkte dagelijks rond de 350.000 zoekopdrachten