Betaalde versie Google Shopping volgend jaar in Nederland

In de Verenigde Staten is Google Shooping inmiddels al niet meer gratis nadat dit in juni dit jaar werd aangekondigd door Google en binnenkort gaan ook de internationale versies over naar het commerciële model op basis van advertenties met productlijsten.

De reden dat het niet langer mogelijk is om als winkelier gratis producten toe te voegen aan de zoekmachine is omdat volgens Google een commerciële relatie verkopers zal aanmoedigen om betere en actuelere informatie aan te leveren. Google stelt dat dit zowel beter voor verkopers is als voor gebruikers die profiteren van betere winkelresultaten.

Op dit moment is Google Shopping naast de Verenigde Staten beschikbaar in acht andere landen waaronder in Nederland. Het nieuwe model zal gefaseerd worden uitgerold door Google, de eerste wijziging zal volgend jaar gaan plaatsvinden op 13 februari. Vanaf deze dag zullen visueel overzichtelijkere resultaten worden weergegeven voor zoekopdrachten op het gebied van winkelen. Op basis van een reeks van nieuwe commerciële formaten zullen producten in een blok boven de zoekresultaten van de Nederlandse versie van de zoekmachine worden weergegeven. Het blok zal worden voorzien van de tekst 'Gesponsord' en de ruimte innemen die momenteel wordt gebruikt voor advertenties.

Tweede kwartaal 2013

De definitieve overstap naar het commerciële model zal dan voor het einde van het tweede kwartaal van volgend jaar worden afgerond. Vanaf dat moment zal de rangorde van de zoekresultaten worden gebaseerd op een combinatie van relevantie en biedingsprijs. Tot die tijd kunnen verkopers dus nog doorgaan met het gratis aanbieden van producten.

Lees meer over: ,