Apple dit jaar op tweede plaats in lijst top 100 merken

Interbrand heeft voor de dertiende keer de top 100 Best Global Brands 2012 uitgebracht. In de lijst met de meest waardevolle merken ter wereld staat Coca-Cola net als voorgaande jaren op de eerste plaats met een merkwaarde van 77,84 miljard dollar.

Apple stond afgelopen jaar nog op de achtste plaats maar is dit jaar gestegen naar de tweede plaats met een merkwaarde van 76,58 miljard dollar, een stijging van 129 procent. Op de derde plaats staat IBM met 75,53 miljard en op de vierde plaats staat Google met 69,72 miljard. Google zag een stijging van 26 procent vergeleken met afgelopen jaar en ging zodoende Microsoft voor het eerst voorbij. Ondertussen daalde de merkwaarde van Microsoft met 2 procent naar 57,85 miljard, het bedrijf uit Redmond staat op de vijfde plaats. Facebook is nieuw binnengekomen in de lijst op plaats 69 met 5,4 miljard dollar.

Technologiemerken als Apple en Google blijven net als in de afgelopen jaren flink doorgroeien, vier van de vijf snelste stijgers bevinden zich in deze sector (Apple, Amazon, Samsung en Oracle). Zes van de merken in de top tien zijn technologiebedrijven. De volledige top 100 van Interbrand bekijk je hieronder, klik om een vergroting te bekijken.

Lees meer over: , , ,