4.8 miljoen productieve uren verloren aan Google’s Pac-Man

Het speciale Pac-Man spel dat dit weekend op de homepage van Google stond was leuk maar heeft ook het nodige tijd en geld gekost zo blijkt uit een onderzoekje van RescueTime, ontwikkelaar van time-management tools. Het bedrijf besloot een onderzoek uit te voeren nadat diverse medewerkers op Twitter opmerkingen voorbij hadden zien komen over de gevolgen van de doodle op de productiviteit.  De doodle stond 48 uur op alle homepages van Google en in totaal speelde de wereld ruim 4,8 miljoen uur. Verdere resultaten:

  • De gemiddelde gebruiker spendeerde ruim 36 seconden langer op Google.com afgelopen vrijdag
  • In totaal werden er 4.819.352 uur "verspeeld"
  • Bij een gemiddeld Amerikaans uurloon ($25) komt "het verlies" dus op $120,483,800.
  • Dit kom ongeveer neer op het inhuren van al het personeel van Google (inclusief de directie) voor een periode van 6 weken.
  • Als de spelers hetzelfde zouden verdienen als een gemiddelde Google-medewerker zou het verlies zelfs zijn neergekomen op een indrukwekkende $298 miljoen.

In hoeverre de cijfers serieus te nemen zijn is even de vraag maar het geeft wel het effect van een simpel spel aan. Daarbij komt nog dat een hoop mensen wellicht niet eens direct door hadden dat Pac-Man daadwerkelijk op de homepage gespeeld kon worden.

Pac-Man nog een keertje spelen? dat kan hier.

Met dank aan Annemarie Korevaar voor de tip!

Lees meer over: , ,